همراهان گرامی جهت مشاهده و خرید حضوری محصولات برند صخره میتوانید به آدرس خ ولی عصر بالاتر از میدان منیریه پلاک 903 فروشگاه یوسفیان مراجعه کنید

حفظ سطح مایعات بدن در هنگام انجام فعالیت های بدنی از جمله، کوهنوردی،  هایکینگ و ترکینگ بسیار مهم است پس شما باید قبل، در طول و بعد از برنامه به بدن خود آب برسانید.

 حفظ سطح آب بدن در هنگام هایکینگ

 
 
حفظ سطح مایعات بدن در هنگام انجام فعالیت های بدنی از جمله، کوهنوردی،  هایکینگ و ترکینگ بسیار مهم است پس شما باید قبل، در طول و بعد از برنامه به بدن خود آب برسانید.

از تکنیک های زیر استفاده کنید تا در طول کوهنوردی یا مسیر های پیاده روی دچار کمبود آب بدن نشوید:

1. قبل از شروع کوهنوردی باید یک یا دو لیوان آب، آب میوه یا نوشیدنی ورزشی بنوشید

2. نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و نوشابه را محدود کنید زیرا کافئین مقدار از دست رفتن مایعات بدن را افزایش می دهد. همچنین برای حفظ مایعات بدن خود از نوشیدن نوشیدنی های حاوی الکل نیز پرهیز کنید.

3. وقتی درگیر یک فعالیت شدید بدنی در طبیعت و یا کوهنوردی در هوای گرم هستید، حداقل ساعتی حدود یک لیتر آب یا مایعات بنوشید.

4. بخشی از آب بدن خود را با نوشیدنی های ورزشی حاوی کربوهیدرات یا الکترولیت تامین کنید. این کار کمک می کند که بتوانید آب بدن خود را حفظ کرده و همچنین سطح انرژی و الکترولیت را نیز در حد مطلوبی نگه دارید. با این حال سعی کنید بیشتر مواقع از آب طبیعی بجای نوشیدنی های ورزشی استفاده کنید.

5. برای جایگزین کردن آب از دست رفته نوشیدن مایعات را بعد از اتمام کوهنوردی هم ادامه دهید. احساس تشنگی بیشتر اوقات باعث می شود مقدار واقعی مایعات مورد نیاز بدن نادیده گرفته شود بنابراین، بیشتر از حدی که فکر می کنید لازم است آب و مایعات بنوشید.

6. وقتی مایعاتی که فرد می نوشد و یا غذایی که میل می کند حاوی الکترولیت های سدیم و پتاسیم باشد کیفیت آب رسانی به بدن افزایش می یابد. برای بالا بردن سطح پتاسیم در رژیم غذایی خود می توانید از خوراکی های سرشار از پتاسیم مثل موز، مرکبات، لیموناد، آب پرتقال و آب گوجه استفاده کنید.

7. سطح آب بدن خود را از طزیق موارد زیر بررسی کنید:
•    تیره، غلیظ یا دردناک بودن ادرار در مقادیر کم
•    ضربان قلب بالا
•    ضعف بدنی
•    خستگی بیش از حد
•    سرگیجه
•    کم شدن سریع وزن
دقت داشته باشید که ادامه دادن هایکینگ یا هر نوع فعالیت بدنی در حالتی که بدن دچار کمبود آب است می تواند عواقبی بسیار جدی از قبیل گرما زدگی، از کار افتادن عضلات، و نارسایی کلیه به همراه داشته باشد.

برای برنامه خود برنامه ریزی دقیق داشته باشید، میزان نوشیدنی مورد نیاز را محاسبه کنید، در صورت توان آن را همراه خود داشته باشید، در غیر این صورت وجود آب قابل نوشیدن را در منطقه بررسی کنید. در برنامه های طولانی که امکان حمل نوشیدنی کافی وجود ندارد، و آب منطقه پاکیزه نیست از فیلترهای تصفیه آب استفاده کنید.



حفظ سطح آب بدن در هوای سرد


وقتی هوا سرد است حفظ سطح آب بدن به راحتی فراموش میشود چون بدن شما بعد از فعالیت بدنی گرم نشده و عرق نمیکند. ولی واقعیت این است که فعالیت ورزشی در هوای سرد (مخصوصأ در کوهستان) نیازمند توجهی جدی برای حفظ سطح آب بدن است.

در هوای سرد رگ های خونی بدن بجای رساندن خون به دور ترین نقاط بدن برای نگه داشتن گرمای قسمت اصلی بدن، تنگ تر میشوند. وقتی که ما جریان خون و گرما را در قسمت اصلی و میانی بدن حفظ میکنیم سایر واکنش ها در بدن به سرعت زمانی که هوا گرم است ایجاد نمیشوند. به همین دلیل احساس تشنگی معمولی ما در زمستان کمتر میشود.

از طرف دیگر، هوای سرد کوهستان باعث میشود که عرق به سرعت از روی پوست شما تبخیر شود. این یعنی شما بعد از فعالیت احساس تعریق کمتری دارید. ولی نباید فریب این عدم تعریق را بخورد، چون بدن شما به سختی همان زمانی که عرق میکنید کار کرده است و اینکه شما احساس تشنگی نمیکنید به این معنا نیست که بدن شما نیازی به تامین آب از دست رفته خود ندارد. بنابراین همواره وقتی حتی در هوای سرد به کوهنوردی یا هایکینگ و یا سایر فعالیت های ورزشی میپردازید مراقب سطح آب بدن خود بوده و منتظر احساس تشنگی برای نوشیدن آب یا مایعات نباشید.






  • نوشته شده توسط: ghole
  • منشتر شده در:
  • تاریخ ایجاد: 1397-9-22
  • تعداد بازدید: 511
  • نظر: 0

برچسب ها:

نظرتان را بنویسید

کالا در حال حاضر موجود نمیباشد.ایمیل خود را وارد نمایید، زمانی که کالا در دسترس باشد به شما اطلاع میدهیم.